La startup NeurekaLAB, especialitzada a desenvolupar eines tecnològiques per facilitar l’aprenentatge d’alumnes amb dificultats, està consolidant la seva presència en el sector educatiu gràcies a una plataforma d’avaluació i intervenció precoç. Fundada per Josep Maria Serra-Grabulosa, doctor en neuropsicologia, i Sergi Grau Carrión, doctor en informàtica, l’empresa nascuda com a spin-off de la Universitat de Barcelona i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) treballa en la implementació d’una eina que personalitza l’experiència d’aprenentatge.
Amb l’objectiu de millorar les habilitats essencials en lectura i matemàtiques, NeurekaLAB ofereix una plataforma interactiva i adaptativa que permet substituir les tradicionals fitxes per activitats personalitzades en assignatures clau. Aquesta eina, dissenyada tant per a escoles com per a altres centres educatius, professionals de la salut i famílies, s’adapta a les necessitats individuals dels estudiants, fomentant un aprenentatge més inclusiu i eficient.
En paraules de Grau, “el nostre objectiu final és oferir una experiència inclusiva, en la qual els estudiants no percebin quan estan sent avaluats o intervinguts, aconseguint així un entorn d’aprenentatge més natural i efectiu“. Després d’una prova pilot amb 1.000 alumnes de nou escoles durant el curs 2022-2023, la startup ha fixat com a objectiu arribar a 50 escoles en el curs 2023-2024, per la qual cosa ha demanat un crèdit de 285.000 euros i busca captar 300.000 euros en una ronda de finançament.
A més dels projectes d’expansió, NeurekaLAB participa en el Pla de Doctorats Industrials, amb dos projectes de recerca capdavanters en el camp de l’educació adaptativa i tecnològica. El primer projecte, atorgat el 2019, titulat “Desenvolupament i validació d’eines gamificades per la detecció de les dificultats d’aprenentatge“, busca crear eines de cribratge basades en videojocs per a la detecció precoç de dificultats d’aprenentatge, que seran validades científicament per ser utilitzades en entorns educatius. Aquest projecte pretén reduir el fracàs escolar a través de la intervenció primerenca.
El segon projecte, atorgat el 2023, titulat “Intel·ligència artificial aplicada als serious games per a la millora de la personalització, jugabilitat i efectivitat“, aprofita la intel·ligència artificial predictiva i generativa per millorar els videojocs educatius, personalitzant l’aprenentatge en temps real i augmentant l’eficàcia dels serious games en l’educació.
Els serious games són videojocs dissenyats amb una finalitat principal que va més enllà de l’entreteniment pur. Aquests jocs s’utilitzen com a eines per a l’educació, la formació, la simulació, o la sensibilització en diferents àmbits, com ara l’educació, la salut, el món empresarial o fins i tot l’exèrcit. L’objectiu dels serious games és oferir una experiència immersiva i interactiva que ajudi els usuaris a adquirir coneixements o habilitats específiques mentre juguen.
En el context educatiu, com és el cas de NeurekaLAB, els serious games es fan servir per facilitar l’aprenentatge personalitzat i millorar la motivació dels estudiants a través de la gamificació, tot combinant diversió i ensenyament. Això permet als alumnes aprendre d’una manera més lúdica i adaptada a les seves necessitats.
Amb seu a Vic i una inversió inicial de 100.000 euros, NeurekaLAB ja compta amb sis empleats i té previst ampliar el seu equip fins a quinze persones el 2025. La companyia, guanyadora de diversos guardons, com els Premis Innovacat 2022 i els Premis d’Internet, està centrada a desenvolupar solucions que puguin ser utilitzades per mestres, logopedes i altres professionals per tal de detectar i tractar dificultats d’aprenentatge de manera més eficient i a gran escala.
NeurekaLAB s’ha consolidat com un referent en el camp de l’emprenedoria social i l’educació, destacant-se per la seva capacitat d’innovació tecnològica i compromís amb la inclusió educativa.