La Fundació Joan Miró celebra el seu 50è aniversari el 2025
Durant el 2025-2026 la Fundació Joan Miró (FJM) de Barcelona celebrarà el seu 50è aniversari. En aquest context, s’organitzarà una exposició que repassarà la història de la institució, reafirmant el paper de la Fundació com a referent en l’art contemporani. Amb aquesta celebració a l’horitzó la institució va posar en marxa durant el 2023 un innovador projecte de doctorat industrial, en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que pretén explorar la història expositiva de la institució i el seu impacte cultural.
Convé subratllar que un dels eixos estratègics d’aquesta col·laboració és promoure la realització de tesis doctorals, facilitant la transferència de coneixement, la recerca i la participació dels doctorands en el pla d’exposicions. En definitiva, una aliança que permet combinar els recursos i coneixements tant de la part acadèmica com els de la Fundació, potenciant així la qualitat i l’abast de la recerca.
Més enllà de commemorar el llegat de l’artista català Joan Miró, la FJM també vol obrir noves vies de comprensió en l’art contemporani. Concretament, el projecte que és pioner en el seu àmbit, té com a objectiu estudiar les exposicions temporals de la FJM des d’una perspectiva històrica i audiovisual. L’estudi que lidera el doctorand industrial Ramon Balcells, busca entendre com aquestes exposicions han impactat tant en l’àmbit local com internacional, oferint una visió completa de la trajectòria i la influència de la Fundació al llarg dels anys. Tot plegat, amb la finalitat de posar en relleu el llegat de la institució i la seva influència perdurable en el temps, establint les bases per a noves investigacions i projectes en l’àmbit de l’art contemporani.
La Fundació va ser creada amb l’objectiu de preservar, estudiar i difondre l’obra de Joan Miró, així com promocionar l’art contemporani. Amb una clara vocació internacional i de servei públic, la Fundació busca consolidar-se com un referent global en l’àmbit de l’art contemporani. A més, promou la recerca i la formació en aquest camp, oferint un espai per a la reflexió i el diàleg entre artistes, investigadors i el públic.
Originalment concebuda com a Centre d’Estudis d’Art Contemporani (CEAC), va obrir al públic el 10 de juny de 1975. Fundada pel mateix Joan Miró, la institució ha actuat sempre com una gran finestra de Barcelona cap al món, exposant obres de les noves avantguardes i d’art contemporani, moltes d’elles mai vistes abans al nostre país. Aquesta actitud col·laborativa i acollidora ha marcat la trajectòria de la FJM, convertint-la en un espai dinàmic on l’art de Joan Miró conviu amb la creació artística més emergent.
Ramon Balcells, doctorand i professional audiovisual
Ramon Balcells Vela és un professional que combina la realització audiovisual amb la recerca i la docència universitària. Des del 2019, és professor associat al Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).
Després de ser acceptat al programa de Doctorats Industrials el juny de 2023, Balcells va començar a treballar a la Fundació Joan Miró: “honestament, està sent una de les experiències més transformadores i emocionants que he viscut fins ara”, ens comenta el doctorand. Els Doctorats Industrials han permès a Balcells integrar les seves passions per la recerca i la creació audiovisual, desenvolupant un projecte que fusiona aquestes disciplines per explorar i reinterpretar la història expositiva d’un museu icònic com FJM.
El projecte de recerca: “Històries d’un museu”
El doctorat industrial, vinculat al 50è aniversari de la Fundació té un gran potencial acadèmic i artístic. A més, és estratègicament clau per a les dues institucions, segons els membres del projecte, que destaquen la seva innovació (és un dels pocs Doctorats Industrials de producció cultural i el primer del grup de recerca CINEMA del Departament de Comunicació de la UPF).
La recerca de Balcells, en termes generals, se centra en la recerca de la història expositiva de la Fundació Joan Miró, analitzant les seves exposicions des d’una perspectiva transversal i creativa. L’objectiu, però, és comprendre les exhibicions com a símptomes de diferents contextos polítics, socials i culturals, seguint la línia dels Exhibition Studies: “una disciplina acadèmica que s’encarrega d’estudiar la història de l’art i la societat a través de les exposicions”, ens aclareix el mateix Balcells.
La recerca servirà a Balcells per concebre un dispositiu audiovisual que relatarà la història de les exposicions de la Miró des de diversos angles, no només historiogràfic o artístic. El fet és que aquesta iniciativa representa el 50% del projecte de tesi i formarà part de l’exposició del 50è aniversari de la Fundació. El mateix Balcells ens explica en què consistirà aquest dispositiu: “conté intervencions de testimonis clau, imatges d’arxiu i filmacions quotidianes, tot combinant el vessant històric amb formes properes al cinema contemplatiu i experimental”.
Particularment, l’obra no només documentarà la trajectòria de la Fundació, sinó que també explorarà els fenòmens artístics, culturals i socials que han definit la seva influència al llarg dels anys.
La col·laboració entre la Fundació Joan Miró i la Universitat Pompeu Fabra
Els directors de la tesi, Manel Jiménez Morales i Ivan Pintor Iranzo, subratllen que aquest projecte trenca fronteres fins ara indivisibles, ja que és un projecte de recerca i creació artística que aborda la història de l’art des de diversos camps. Això referma el model de transferència entre universitats i institucions culturals, i consolida les modalitats de l’art com a recerca i de tesis aplicades, que són emergents en l’àmbit de la Comunicació Audiovisual a Catalunya. A més, el projecte té un gran valor afegit: “hibrida la documentació i recerca històrica amb la creació d’un dispositiu audiovisual, essent una de les primeres tesis doctorals aplicades en Comunicació Audiovisual de la UPF”, puntualitzen els directors de la tesi.
Un dels reptes del projecte des del vessant acadèmic és construir una relació fluida entre la Fundació, la UPF i el doctorand, mantenint-se oberts als canvis en els contextos culturals, polítics i socials. Segons expliquen els dos directors, els museus d’art contemporani són institucions vives i permeables a les dinàmiques externes, fet que cal tenir molt present en el desenvolupament del projecte: “estem davant d’un projecte únic i amb molt pocs precedents. Tenim la gran oportunitat de ser un far per a futurs projectes de doctorat, obrint camí en un tipus de recerca col·laborativa i aplicada”.
Per part de la Fundació, la Dolors Rodríguez Roig és la responsable de tutoritzar el projecte de recerca estratègica. Com a coordinadora i comissaria d’exposicions de la FJM destaca l’orgull que suposa per a la institució ser el primer museu d’art contemporani de Catalunya a dur a terme un projecte de doctorat industrial. El projecte permetrà obtenir una comprensió sòlida de la història expositiva i del seu impacte social i cultural: “volem recalcar que el projecte ens situarà com a referents des del punt de vista nacional d’una disciplina, els Exhibition Studies, amb molta projecció de futur en l’àmbit acadèmic”, afirma Rodríguez Roig.
El projecte audiovisual “Històries d’un museu” tindrà un impacte directe en les activitats de la FJM, esdevenint un testimoni icònic de la seva història per a les futures generacions: “que la Fundació Miró pugui comptar amb una recerca innovadora que proporciona resultats tangibles més enllà de les exposicions, com ho és el futur resultat audiovisual que el Ramon desenvoluparà, és un gran al·licient per continuar potenciant les col·laboracions entre la Miró i no solament altres institucions acadèmiques, sinó amb altres centres que no necessàriament han d’estar vinculats a l’acadèmia”.
Rodríguez Roig ressalta que tenir perspectives diferents i coneixements transversals, com els aportats per Ramon Balcells, obre noves portes a la recerca i permet una nova aproximació a l’art contemporani. A més, tutoritzar aquest projecte és una gran satisfacció personal, ja que és una oportunitat d’aprenentatge mutu: “acompanyar a algú com el Ramon Balcells en el seu procés de recerca i desenvolupament de projecte em permet canviar mirades apreses i definir-les de nou”.
En conclusió, el projecte no només beneficiarà el context artístic i acadèmic sinó que també tindrà un impacte positiu en la societat en general, proporcionant una comprensió més profunda de la història expositiva de la Fundació i del seu paper com a catalitzadora de l’art contemporani. Així doncs, la recerca de Balcells representa una innovadora confluència de recerca acadèmica i creació artística, que vol projectar el llegat de Joan Miró i la seva permanent influència en l’art contemporani.