Laura Carnicero (SEAT & CUPRA): “El Doctorat Industrial és el ‘match ideal’ entre un repte real de la indústria i una persona amb talent”

Laura Carnicero, Vicepresidenta de Persones i Organització a SEAT & CUPRA, i primera dona al Comitè Executiu de la companyia en 75 anys, exposa la visió estratègica de l'empresa sobre el Pla de Doctorats Industrials. Per a la companyia, el programa és una eina clau amb un doble vessant: impulsar la innovació tecnològica per resoldre reptes complexos i, fonamentalment, captar i desenvolupar talent altament qualificat.

SEAT & CUPRA és una de les companyies amb més experiència en el Pla de Doctorats Industrials (Pla DI), amb 27 projectes de recerca aplicada des de 2012 amb el Pla pilot del Pla DI.  Un conjunt considerable de projectes que posen en valor una estratègia d’innovació multifacètica i profundament arrelada en la col·laboració acadèmica. Aquests projectes s’articulen al voltant de diferents eixos estratègics com la transformació del model de negoci centrada en el client, la innovació tecnològica del producte vehicular, o l’optimització de la producció i la cadena de subministrament sota el paradigma de la Indústria 4.0.

En conjunt, aquests esforços busquen reforçar la posició competitiva de l’empresa davant les disrupcions del sector, com l’electrificació, la connectivitat i els nous patrons de consum. Projectes que treballen des del desenvolupament de nous serveis de mobilitat, la millora de la sostenibilitat a través de l’economia circular i la descarbonització, la implementació de tecnologies d’intel·ligència artificial per millorar la qualitat i l’eficiència, o la creació de cadenes de subministrament autònomes i resilients.

"Hi ha dues vessans molt clares: una és la innovació tecnològica, anar més enllà i tenir resultats; i l'altra, claríssima, que és l'aposta pel talent."

-En primer lloc, moltes gràcies per rebre’ns. Podries presentar-te breument?
-Soc Laura Carnicero, enginyera industrial i doctora en Enginyeria Industrial. Treballo a SEAT i CUPRA des de fa 26 anys i actualment soc la vicepresidenta de Persones i Organització, membre del Comitè Executiu. I sí, soc la primera i única dona al Comitè Executiu en 75 anys d’història de la companyia.
Innovació i talent: la doble aposta de SEAT & CUPRA

– La vostra companyia sempre ha destacat per impulsar la innovació i la col·laboració amb l’ecosistema de recerca. Quins beneficis esperàveu en concebre un projecte de doctorat industrial i quins impactes reals heu constatat un cop finalitzat?
– Per a mi els beneficis són clars: és la manera d’impulsar la innovació. Nosaltres hi apostem molt, però hi ha reptes que necessiten temps, dedicació i algú amb el rigor acadèmic i tecnològic propi del món universitari. El programa ens permet ajuntar aquest rigor amb reptes reals que tenim a l’empresa. Buscar aquest match entre persones amb aquesta capacitat, ganes i temps de dedicació per abordar reptes reals és la millor solució. Ens permet respondre als grans desafiaments del món de l’automoció , com la circularitat i l’economia circular, la conducció autònoma, la intel·ligència artificial o la digitalització. Aquests reptes els podem solucionar, entre altres coses, gràcies als doctorats industrials.

– Si haguessis de definir el valor afegit que us aporta aquesta recerca col·laborativa, què us diferencia de la competència?
– Crec que hi ha dos vessants molt clars. Una, evidentment, és la innovació tecnològica, anar més enllà i obtenir resultats. Això, per una banda. I per l’altra, per a mi claríssima, és l’aposta pel talent. Apostem per persones que venen amb una base molt bona, que segueixen creixent amb reptes reals de la indústria i que, després, són professionals que entren a la nostra companyia per seguir creixent. Aquests dos vessants són molt importants.

– El programa implica una col·laboració estreta amb les universitats. Les empreses sovint tenen necessitats immediates, mentre que la recerca té altres ritmes. Quin és el factor clau del vostre èxit en aquesta col·laboració?
– Realment, penso que és la cocreació. És tenir objectius comuns, treballar des del principi com un sol equip i integrar la persona que fa el doctorat als nostres equips multidisciplinaris. També és clau l’elecció dels projectes. En el nostre cas, els projectes es decideixen a nivell de Comitè Executiu; presentem tots els possibles doctorats que ens agradaria realitzar i escollim aquells que encaixen en timings. Això permet tenir aquest equilibri entre la necessitat de l’empresa d’anar ràpid i, alhora, garantir el rigor acadèmic i una solvència tecnològica important. Aquesta cocreació és bàsica, així com una bona comunicació i escollir molt bé els doctors i els tutors, tant els de dins com els de fora.

– Una part important del programa és la internacionalització. Vosaltres, com a SEAT & CUPRA, hi doneu suport? Ho veieu interessant?
-Absolutament. Com a empresa, creiem molt en la internacionalització. Treballem molt dins del Grup Volkswagen, que és global, i intercanviem molt de talent entre les diferents seus. A més, tant a SEAT i CUPRA com a Alemanya, s’aposta molt per la recerca a través de doctorands. Per tant, aquest intercanvi entre doctorands de diferents països dins del Grup Volkswagen es produeix i sempre et permet obtenir encara més resultats.

"L'aposta per la innovació és una aposta pel futur. Si s'ajunta amb un repte real de la indústria [...], crec que és el match ideal."

Ens podries donar algun exemple pràctic, que la ciutadania pugui entendre, de com aquesta recerca puntera contribueix al seu dia a dia?
– Sí. Abans parlàvem de l’economia circular. Cada vegada, el percentatge de peces d’un cotxe que s’han de reciclar és més alt, i això ens permet ser sostenibles. Doncs, per exemple, hi ha un doctorat industrial on s’ha treballat amb el monomaterial. Imagina una peça de l’interior d’un cotxe: normalment té diferents capes, cadascuna amb la seva funció. Quan toca reciclar-la, hauries de separar les capes, i de vegades no és ni possible. Hem apostat per un doctorat industrial sobre els monomaterials que ens permet que aquella peça tingui totes les funcionalitats necessàries, però que en acabar la seva vida útil es recicli com una peça sencera, directament al mateix origen de material. Un altre exemple: el temps de desenvolupament d’un cotxe ha de ser cada vegada més curt per la competència. Doncs hem desenvolupat metodologies de simulació avançada, allò que en diem software in the loop, que permeten tenir resultats de simulació en molt menys temps. Aquests són dos bons exemples d’aplicacions pràctiques.

– Les publicacions científiques estan molt vinculades al doctorat. Com viviu aquesta exposició de la recerca que dueu a terme?
– En el context de les publicacions científiques derivades d’un doctorat industrial, cal entendre que aquestes sempre han de preservar el secret industrial. De fet, és habitual que, si hi ha acords de confidencialitat o una patent en procés, la tesi s’embargui parcialment o totalment durant un període determinat, i la defensa es faci sota acords de confidencialitat.

Tanmateix, el valor afegit que les organitzacions obtenen no rau a publicar el nucli del seu secret industrial, sinó en la capacitat de generar i aportar coneixement a la comunitat científica. Es considera un vector diferencial que demostra la potència de l’empresa per anar un pas més enllà de la competència.

En el cas de SEAT i CUPRA, aquest enfocament es reflecteix de manera prominent en el registre de patents. L’organització en té moltíssimes , tant les derivades dels projectes de doctorat industrial com les desenvolupades internament pels enginyers del Centre Tècnic o de Producció. Són aquestes patents les que, en darrera instància, incrementen el valor tangible del que representa la companyia
 
– Per què recomanaria SEAT i CUPRA fer un doctorat industrial a una altra organització?
– L’aposta per la innovació és, sens dubte, una aposta pel futur. Si, a més a més, aquesta innovació la fa una persona amb unes capacitats provades, amb un bagatge i un suport universitari al darrere, i tot això s’ajunta amb un repte real de la indústria que ha de ser solucionat, crec que és el match ideal.