Descripció del projecte
Els publicitaris aprenen sobretot de les campanyes que es llencen al mercat i per la interactuació amb professionals del departament creatiu amb més antiguitat, dit d’una altra manera: sobretot per imitació. La gran majoria d’agències de publicitat segueixen un patrons marcats per la tradició que són acceptats i no es posen en dubte. L’objectiu principal del projecte és desenvolupar i millorar el procés creatiu (direcció d’art i copywriting) dins l’agència de publicitat, potenciant tant el treball individual com en equip, amb una gran revisió de la disciplina i integrant la Neurociència i la Intel·ligència Artificial.
Els últims desenvolupaments de neurociència permeten entendre com funcionem: des de la nostra biologia (ja sigui en la creació de sinapsis, en l’àmbit hormonal, ones electromagnètiques…) sobretot mitjançant l’exploració directa del cervell de forma no invasiva (com els escàners fMRI); fins la nostra conducta (com es generen les emocions, la consciència, com es creen les idees, com ens influencia la intuïció, d’on ve aquesta, i un llarg etcètera). S’han creat i publicat una quantitat enorme d’estudis, sobretot de dades i resultats, però sense desenvolupar una teoria conjunta. Aquesta disciplina està revolucionant el coneixement de l’ésser humà i influenciant tots els àmbits que toca. Una senyal evident és la (sobre)utilització del prefix Neuro– (Neuromàrqueting, Neuroeconomics, Programació Neurolingüística…) indicant un nou camp d’estudi per cada disciplina a la qual s’aplica. Però encara no ha transgredit al camp de la Publicitat, oportunitat ideal per assentar les bases de la Neuropublicitat.
D’altra banda, la Intel·ligència Artificial s’està desenvolupant a un ritme molt elevat. Tot i estar molt lluny de les capacitats del nostre cervell, els progressos ens estan permeten tractar volums de dades molt més elevats que fins ara, així com entendre què signifiquen. La neurociència està revolucionant i jugant un paper essencial també en el desenvolupament de la IA, i viceversa: d’una banda, els nous descobriment de com funciona el nostre cervell ens donen noves idees d’implementació de la IA; de l’altra, a l’intentar crear un sistema intel·ligent de forma digital, imitant un element orgànic (el cervell humà), ens dona la possibilitat de posar en pràctica i de generar simulacions completament essencials en el desenvolupament científic.
Amb aquest projecte busquem, d’una banda, crear un marc teòric en el qual es recullin i sistematitzin els conceptes de la neurociència per assentar les bases de la Neuropublicitat. Una segona fase és implementar tot aquest coneixement al procés creatiu de l’agència per dotar-lo de les eines i el coneixement necessaris. Una tercera fase, en el cas que fos possible, crear una eina digital que inclogui intel·ligència artificial per poder ser un recolzament i guia pel publicitari en el procés creatiu.