Descripció del projecte
INTRODUCCIÓ
La telemedicina (TM) usa sistemes de telecomunicacions, per diagnosticar, monitoritzar i tractar als pacients de forma remota, amb l’objectiu de millorar la salut dels pacients, per tant és una prestació dels serveis de salut, per oferir un servei on la distància és un factor crític.
Tenint en compte lo exposat, i que cada cop la societat està més intercomunicada, i no obstant això, disposa de menys temps per vetllar per la seva salut, s’obre la possibilitat d’un nou tipus de TM, que podríem anomenar TM proactiva. Podríem definir la TM proactiva com aquella que s’avança, no espera a que el pacient accedeixi al sistema sanitari, sinó que és la TM la via per la qual el sistema sanitari accedeix al pacient; aquesta nova eina seria una més per poder assolir la cobertura sanitària global.
HIPOTESI.
La TM proactiva facilita l’accés al sistema sanitari d’aquelles persones que difícilment l’usarien per la via presencial.
OBJECTIUS
Objectiu primari
Demostrar que la TM proactiva pot ser un canal per facilitar l’accés al sistema sanitari d’aquelles persones que difícilment l’usarien per la via presencial.
Objectius secundaris
Demostrar que la TM proactiva pot ser una eina més per la prevenció primària, i que l’ús d’aquesta en pot ser acceptable i satisfactòria.
METODOLOGIA.
En el present estudi s’utilitzaran 3 metodologies:
1. Realització d’una prova de concepte mitjançant un assaig clínic controlat aleatoritzat d’un any de durada comparant la TM proactiva amb la pràctica clínica habitual.
2. Traducció i validació d’una enquesta de satisfacció amb els serveis de telemedicina
3. Estudi descriptiu longitudinal per mesurar el grau de satisfacció i acceptabilitat de l’ús de la TM proactiva en els participants a l’assaig clínic.
Aquest estudi consistirà en 3 fases:
1a. es realitzarà una estimació de la població d’estudi, en funció de la població no atesa però assignada a la població de referència. Del total de persones que no usen mai el sistema sanitari, seran aleatoritzats en dos grups:
(1) un grup d’estudi o intervenció que rebran via SMS o bé via e.Consulta un link a una enquesta amb ítems relacionats amb prevenció primària (inclosos en els indicadors de salut) i modificació d’estils de vida (aquelles que han demostrat eficàcia quan hi ha canvis en estils de vida) i (2) un grup control que rebran un SMS convidant-los a una visita mèdica estàndard presencial.
El grup d’estudi se’l convidarà a vincular-se a la plataforma de “La Meva Salut”, com a via per mantenir el contacte no presencial amb el professional sanitari, i es beneficiarà d’una revisió i seguiment mitjançant la TM proactiva (TM en temps real, i si escau TM monitorització remota) i el grup control realitzaran les visites mèdiques de forma estàndard.
2a. Traduirem a l’espanyol i català, adaptarem i validarem un qüestionari de satisfacció amb els serveis de TM basant-nos en 2 qüestionaris validats prèviament per Yip et al. (Yip et al., 2002; (Yip et al., 2003). Tenim ja l’aprovació de l’autora dels qüestionaris per a realitzar l’adaptació.
3a. Farem un estudi descriptiu longitudinal en el qual mesurarem el grau de satisfacció i acceptabilitat dels pacients d’AP que s’han beneficiat en aquest estudi dels serveis de TM a través dels qüestionaris validats prèviament. Aquest qüestionari serà enviat telemàticament o bé facilitats presencialment.
RESULTATS ESPERATS
Els resultats esperats d’aquest estudi tindran implicacions importants en l’accessibilitat als EAPs i en la millora de la salut de la comunicat de l’àmbit d’estudi, així mateix explorarà un ús de la TM que no ha estat prèviament utilitzat, la TM proactiva, la qual ens permetrà noves vies per actuar sobre la morbiditat percebuda; això pot representar una nova visió de la TM.
Per tant, aquest estudi pot suposar un impacte positiu en l’accés als serveis de salut en l’era digital, la TM proactiva ha de ser una eina més, a l’abast del professional i del gestor de serveis sanitaris, com una via per tendir cap a una accessibilitat global