Descripció del projecte
La inactivitat física es un problema social evident que afecta el 60% de la població mundial. La Organització Mundial de la Salut considera el sedentarisme, o l’estil de vida mancat de moviment o d’activitat física, com el quart factor de risc de mort més important al món. A més, múltiples estudis associen la inactivitat física amb diverses patologies cròniques diferents, incloent diabetis, obesitat, ansietat, etc. En aquest sentit, les malalties no transmissibles associades a la inactivitat física són el major problema de salut pública en la majoria dels països del món i per tant, es necessiten amb urgència mesures de salut pública eficaces per millorar l’activitat física de totes les poblacions. Les dades son aclaparadores . Ens trobem davant una dicotomia fins ara no resolta. Per una banda, ens les persones son conscients que necessiten fer activitat física i les conseqüències del sedentarisme. De fet, la prescripció d’activitat física és la que es fa més sovint pels professionals sanitaris. Tot i així, al final les dades demostren que la realitat es que tot i haver-hi aquesta consciencia per ambdues parts, continuem sent una societat sedentària. Desafortunadament, és difícil per a les persones sedentàries començar un programa d’exercicis. Entre aquelles que inicien algun pla, aproximadament el 50% de mitjana, abandonaran entre els 3 i 6 mesos. A més, després de 12 mesos, la majoria de les persones que van començar un nou programa d’exercicis tornaran a ser sedentàries.
Un augment en l’adherència a l’activitat física, per tant, augmentaria la probabilitat que les persones continuessin amb l’exercici prescrit, i d’aquesta manera s’incidiria a el canvi de comportament d’individus, comunitats o poblacions senceres. No obstant això, la manca de consolidació dels estudis actuals limita l’efectivitat de les potencials intervencions. Per aquesta raó i perquè les futures intervencions puguin descriure i classificar més adequadament, és important identificar clarament les raons que sustenten l’adherència a l’exercici físic.
Les tecnologies interactives comunes, com els telèfons intel·ligents i les aplicacions esportives milloren l’atractiu i les intervencions per augmentar els nivells d’activitat física. Donat el seu ús ubic, les aplicacions de telèfons mòbils ofereixen una oportunitat per arribar a la població predisposada a iniciar un programa esportiu. Actualment existeixen nombroses fonts de dades heterogènies amb gran quantitat d’informació, i per tant, l’anàlisi de dades d’aplicacions de mòbil relacionades amb l’esport pot resultar de gran utilitat. D’aquesta manera, l’aplicació de tècniques de big data en una aplicació de mòbil basada en plans esportius, permetrà analitzar nombroses dades o conjunts de dades complexes de manera retrospectiva per poder identificar els factors principals que afecten l’adherència a l’esport en un nombre molt elevat d’individus i així, crear un model predictiu que ajudi a anticipar-se a aquestes necessitats.
En aquest projecte s’utilitzaran tècniques d’Intel·ligència Artificial (IA) que s’usen per replicar tant els processos de raonament humà com el seu comportament. Això permet construir màquines capaces de simular la presa de decisions humana en entorns imprecisos i no precisos. S’aplicaran uns algoritmes específics per extreure els patrons (models). Amb això, aquest projecte pretén identificar els factors principals que afecten l’adherència a un pla esportiu en una població molt nombrosa d’usuaris de Mammoth Hunters, una aplicació de mòbil referent i una de les més longeves de el sector a la prescripció de plans esportius. Amb aquests resultats, s’elaborarà un pla d’acció i s’identificaran tècniques de motivació i adherència als programes d’exercici físic per millorar l’adherència a l’esport, de manera que es transformi aquesta necessitat social en una realitat.
El projecte proposat es realitzarà a Mammoth Hunters S.L. conjuntament amb el Grup de Recerca en Salut, Activitat Física i Esport (SAFE), situat a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport.