Oberta la Convocatòria 2025 del Pla de Doctorats Industrials

  • Finançament: el Departament de Recerca i Universitats destina prop de 6 milions d'euros a la convocatòria de Doctorats Industrials per fer formació investigadora en una empresa
  • Comunitat DI: la comunitat de Doctorats Industrials continua creixent amb la participació per primera vegada de 99 nous investigadors i investigadores com a directors de tesi i 42 nous grups de recerca SGR, durant el 2024.

Empreses, entitats i organismes de recerca per desenvolupar projectes de doctorat industrial (DI) ja poden optar als ajuts del Pla de Doctorats Industrials que impulsa el Departament de Recerca i Universitats i que, en aquesta convocatòria 2025, hi destina prop de 6 milions d’euros (5.782.800 euros). El Pla de Doctorats Industrials ofereix la possibilitat de fer la formació investigadora en una empresa o institució, en col·laboració amb una universitat o centre de recerca, on desenvolupen un projecte que acabarà sent l’objecte de la tesi doctoral.

Els objectius d’aquesta convocatòria són, entre altres, augmentar la visibilitat internacional del programa i, per aquesta raó, es manté l’incentiu econòmic per a les entitats beneficiàries que fomentin l’obtenció de la menció internacional de les tesis doctorals. Enguany, es volen impulsar els projectes de l’àmbit de les ciències socials, arts i humanitats, així com incentivar la realització de projectes per part de departaments i entitats del sector públic. També es vol incrementar la participació d’empreses i institucions, a més d’establir vincles amb organitzacions empresarials per fomentar aliances estratègiques, enfortint l’ecosistema d’innovació i recerca industrial català.

El termini general per sol·licitar un ajut de Doctorats Industrials 2025 estarà obert fins al 10 de desembre. Durant l’any, hi ha diferents terminis parcials de sol·licitud, el primer dels quals finalitzarà el 16 d’abril i es resoldrà la primera quinzena de juny. Els següents terminis estan establerts al juny, octubre i desembre.

Resultats de la convocatòria 2024

En la convocatòria 2024 es van atorgar 149 ajuts, van participar 121 empreses i institucions, 75 de les quals ho van fer per primera vegada (62%). De les 121 empreses, 57 van ser PIME, 33 sector públic i entitats sense ànim de lucre, 15 empreses emergents (start-ups o spin-offs) i 16 grans empreses. Els 149 projectes d’aquesta convocatòria van cobrir tots els àmbits de coneixement. El 39% dels projectes van ser de ciències de la salut i biomèdiques, el 17% de l’àmbit de les TIC, l’11% de ciències i tecnologies químiques, el 16% d’enginyeria i arquitectura, el 13% de ciències socials, arts i humanitats i el 4% de matemàtiques i física. Quant a l’entorn acadèmic, van participar-hi 11 universitats catalanes i 11 centres de recerca CERCA. També centres del CSIC, el centre tecnològic EURECAT i altres organismes de recerca com l’Institut de Recerca i Innovació en Ciències de la Vida i de la Salut a la Catalunya Central (IRIS-CC), el Consorci Sanitari del Maresme o l’Institut d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol.

La comunitat de Doctorats Industrials va continuar la tendència creixent de les edicions anteriors amb la participació per primera vegada de 99 nous investigadors i investigadores com a directores i directors de tesi (un 69% del total de 143 directores i directors de tesi) i 42 nous grups de recerca (un 36% dels 117 grups participants).

Resultats globals del Pla de Doctorats Industrials

Des del seu inici l’any 2012, el Pla de Doctorats Industrials ha impulsat un total de 1.182 projectes – dels quals 439 ja han defensat la tesi doctoral –, que han comptat amb la participació de 739 empreses i institucions, 12 universitats del sistema català, 27 centres de recerca CERCA, així com centres del CSIC, del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS), entre d’altres, sent un instrument clau per a la promoció de la recerca col·laborativa i la innovació, així com de transferència de coneixement, a Catalunya.

Aquesta col·laboració ha permès la mobilització de 841 investigadors i investigadores de 519 grups de recerca (SGR), que han contribuït a la generació de coneixement, la transferència tecnològica i la creació d’ocupació qualificada.

En termes econòmics, el Pla de Doctorats Industrials ha tingut un impacte significatiu, amb una inversió total en R+D+I de 161 milions d’euros, dels quals dos terços provenen de l’entorn empresarial.

Enllaços