Search

La UPC impartirà un nou grau en Enginyeria d’Automoció, a partir del curs 2017-2018

30/06/2016 NOTICIA ORIGINAL: http://www.upc.edu 

Dijous, 30 de juny, s’ha presentat a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) el nou grau en Enginyeria d’Automoció, que s’impartirà en aquesta escola i, a partir del quart curs, tant en aquest centre com a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). El grau compta amb el suport del Clúster de la Indústria d’Automoció a Catalunya, s’impartirà en part en anglès i completa l’aposta de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per formar diferents perfils professionals en un dels sectors industrials més estratègics a Catalunya.

El rector de la UPC, Enric FossasAntoni Freixa, del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Maribel Rosselló; la directora de l’EPSEMRosa Argelaguet, i la directora de l’ETSEIBNeus Cònsul, han presentat dijous, 30 de juny, a Manresa, el nou grau en Enginyeria d’Automoció, que s’iniciarà durant el curs 2017-2018.

Amb aquest grau, únic a preu públic a l’Estat i que compta amb el suport del Clúster en Automoció a Catalunya, la UPC completa l’aposta per formar professionals en el nivell de grau, de màster i de doctorat industrial en un dels sectors industrials més estratègics a Catalunya, el qual suposa un 8% del PIB i reuneix un alt nombre d’empreses que ocupen al voltant de 90.000 treballadors, i on continua havent-hi una gran demanda laboral.

Amb aquest nou grau, el rector Enric Fossas diu que la UPC “posa de manifest i referma el compromís amb el teixit territorial de Catalunya i contribueix a posicionar l’EPSEM en alguns àmbits, en aquest cas en el de l’automoció”, un sector on es preveu una demanda anual de 70 enginyers fins al 2030.

El contingut del nou grau en Enginyeria d’Automoció, de 240 ECTS i que s’impartirà en part en anglès, cobrirà tant el desenvolupament del producte com l’estudi i l’anàlisi del procés de fabricació, oferint també els coneixements necessaris de gestió empresarial que demana el sector. Permetrà a l’estudiant cursar quart curs tant a l’EPSEM com a l’ETSEIB, on actualment s’imparteix el màster universitari en Enginyeria d’Automoció, que completa l’itinerari acadèmic i competencial del nou grau. Aquest màster, que té una gran demanda, forma des del curs 2012-2013 enginyers i enginyeres d’automoció amb un nivell de competències elevat per poder donar resposta a les necessitats d’aquest sector industrial i els seus grans reptes: combustibles alternatius, vehicles híbrids, vehicles elèctrics i ajudes intel·ligents a la conducció entre d’altres.

El nou grau, que es preveu posar en marxa amb 40 places ampliables a 60 en els següents cursos, s’impartirà amb una alta implicació del teixit empresarial a través del Clúster de la Indústria d’Automoció a Catalunya, que ja ha col·laborat en la posada en marxa de la titulació. A més, està previst establir col·laboracions tant perquè els estudiants puguin fer pràctiques professionals de qualitat en empreses nacionals i internacionals, com perquè especialistes del sector participin en el grau i en el màster com a docents, així com per facilitar l’ocupabilitat dels titulats i les titulades.

La primera promoció de graduats en Enginyeria d’Automoció s’incorporarà al mercat laboral el curs 2020-2021.

Impuls al doctorat industrial

Així mateix, s’incrementarà la participació dels titulats de màster en la convocatòria del programa de doctorats industrials en l’àmbit de l’automoció, permetent desenvolupar el projecte de recerca en col·laboració amb una empresa.

De fet, la UPC ja manté convenis amb empreses del sector de l’automoció per impartir el doctorat industrial en aquest camp, com ara Seat, FICOSA, ZANINI i Rücker Lypsa, entre d’altres.

La universitat referent en innovació en automoció

Igualment, la UPC és una universitat referent a Catalunya en recerca, innovació i desenvolupament en enginyeria de l’automoció, que ja recull una llarga i àmplia experiència de projectes duts a terme a partir de la Càtedra Seat-UPC i dels diferents grups de recerca. A aquesta trajectòria se li suma, ara,CARNET —Cooperative Automotive Research Network—, el primer gran hub en recerca i innovació centrat en l’àmbit de l’automoció i la mobilitat urbana del futur a Barcelona, creat recentment amb SEAT i Volkswagen Group Research. Aquesta plataforma de coneixement està coordinada pel Centre d’Innovació i Tecnologia de la Universitat (CIT UPC) i també compta amb el suport d’altres empreses i entitats.

A banda de l’activitat de recerca i transferència de tecnologia, la Universitat també compta amb una iniciativa docent universitat-empresa pionera a Espanya, el Creative Lab, centrada a fomentar que els estudiants generin noves idees per redissenyar el concepte de vehicle urbà i de mobilitat a la ciutat. La primera edició d’aquest laboratori es va dur a terme el curs passat a l’Escola d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa de la UPC, en col·laboració amb SEAT i Volkswagen Group Research.

També ja és tradició que els estudiants de la UPC participin en concursos internacionals vinculats al camp de l’automoció, com ara el de disseny de vehicles d’Autopista-NISSAN-UPV o el ‘Diseña tu SEAT’, i en la Formula Student, una competició universitària que promou la innovació i l’R+D mitjançant el projecte de disseny i creació d’un vehicle. En aquesta línia, aquest és el primer any que un equip d’estudiants de l’EPSEM, l’equip Dynamics UPC Manresa, treballa en la construcció d’un vehicle per participar en aquesta competició internacional.