Us presentem la Memòria d’Activitat 2024 del Pla de Doctorats Industrials, el document de balanç d’un any d’èxits i rècords en què es van impulsar 149 nous projectes.
A l’interior hi trobareu l’anàlisi dels resultats de la convocatòria, un resum de les activitats de difusió, les dades històriques completes (2012-2024) i les conclusions de l’avaluació externa que confirmen l’alt retorn del programa en ocupabilitat i producció científica. És una publicació clau per a la rendició de comptes que evidencia la consolidació i l’impacte del Pla DI en l’ecosistema d’innovació català.
Fa un any celebràvem la consolidació del Pla de Doctorats Industrials com a política pública de transferència de coneixement i, avui, gràcies al compromís compartit entre el Govern i l’ecosistema de recerca, en constatem els resultats extraordinaris. L’any 2024 ha permès impulsar 149 nous projectes amb la participació de 121 empreses i 117 grups de recerca. Aquest èxit il·lustra una dualitat clau del Pla: la capacitat d’incorporar un alt percentatge de noves entitats (61%) i investigadors (69%), i alhora mantenir la confiança dels que ja n’han format part, identificant el valor afegit de la col·laboració.
Per mesurar el retorn d’aquestes aliances, durant el 2024 s’ha iniciat una avaluació d’impacte (PROAVA) que posarà en relleu com la recerca col·laborativa dona resposta als reptes socials. Aquesta anàlisi se sumarà a un balanç històric ja remarcable, amb 1.182 projectes impulsats, una inversió de 157 milions d’euros, 739 empreses i les 12 universitats catalanes implicades. A partir d’aquests resultats, cal continuar treballant per arribar a més empreses i fomentar la internacionalització del model català de Doctorats Industrials.
En conclusió, el 2024 ha estat un any d’èxits i rècords que esdevé un nou punt de referència per continuar millorant el Pla. És aquest binomi entre el teixit socioeconòmic i l’acadèmic, amb la transferència de coneixement com a eix central, el que ens permetrà avançar cap a un model més avançat, sostenible i resilient, posant el coneixement com a actiu diferencial.
Núria Montserrat Pulido
Consellera de Recerca i Universitats
L’any 2024 ha estat una etapa de continuïtat en el creixement i la consolidació del Pla de Doctorats Industrials, un fet possible gràcies a la implicació de tota la comunitat. La vitalitat del Pla s’ha reflectit en la convocatòria, que va superar les xifres d’anys anteriors amb 196 propostes i va culminar amb l’atorgament de 149 projectes. Aquest èxit és el resultat d’una intensa activitat de difusió, amb més de cinquanta accions de promoció que han facilitat la connexió entre els diferents actors de l’ecosistema d’R+D+I.
L’anàlisi de les dades del 2024 constata que un 61% de les empreses participants eren noves i un 12% dels projectes pertanyien a l’àmbit de les ciències socials, mostrant la capacitat del Pla per atreure nous actors i diversificar-se. Per tal de mesurar-ne l’impacte a llarg termini, a principis d’any vam rebre els resultats de l’avaluació del període 2013-2018 (PROAVA), que en destaquen l’efecte positiu: una alta taxa d’ocupació —tres de cada quatre doctors continuen a l’empresa—, una elevada producció científica amb patents, i la continuïtat de la col·laboració entre el binomi empresa-universitat.
Aquests resultats, tant els de la convocatòria del 2024 com els de l’avaluació històrica, refermen la utilitat i la rellevància dels Doctorats Industrials com una eina essencial per impulsar la recerca aplicada, estratègica i col·laborativa, reforçant el seu paper en el desenvolupament científic i econòmic del nostre país.
Albert Sangrà Morer
Director acadèmic del Pla de Doctorats Industrials
L’any 2024 ha representat un període de creixement i consolidació per al Pla de Doctorats Industrials, marcat per un notable increment de les activitats de difusió per enfortir-ne la visibilitat i l’impacte. Aquesta estratègia proactiva s’ha materialitzat en 51 accions de campanya, un augment significatiu respecte a les 30 de l’any anterior, que han abastat formats diversos com atencions personalitzades, jornades i seminaris web. Aquest esforç s’ha traduït en un interès rècord per part de la comunitat investigadora i empresarial, reflectit en les 196 propostes de projectes publicades i les 155 sol·licituds formalitzades a la convocatòria.
El ventall d’actuacions ha estat ampli, incloent visites a 9 universitats i 4 centres CERCA, 13 sessions d’assessorament a empreses i institucions, atenció personalitzada a futurs doctorands i 3 accions de promoció internacional. A més, s’han gestionat 22 peticions de dades i, en l’àmbit de la comunicació, s’han publicat 7 reportatges en profunditat i 41 notícies per visibilitzar els projectes.
Com a accions destacades, el Pla es va presentar com un model d’èxit en la col·laboració ciència-indústria a la Jornada Anual de la Xarxa RDI-IA. La tardor va concentrar una activitat de gran rellevància, amb participacions a les Jornades Científiques de l’INEFC a Lleida, per subratllar el valor de la recerca aplicada en ciències de l’esport, i a l’esmorzar del Fòrum Social i Empresarial de la UPF, on es va il·lustrar el seu paper de pont per a la transferència en àrees com la IA o el patrimoni cultural. També cal destacar la presència al IV Corporate Lunch de Telecos.cat, una trobada clau sobre el futur de la microelectrònica on es va emfatitzar el rol estratègic del Pla en la formació de talent per a sectors prioritaris, visió reforçada pel conseller d’Empresa i Treball.
Totes aquestes intervencions han consolidat el Pla com un instrument clau per a la innovació. El creixement de propostes demostra que la intensificació de la difusió ha estat efectiva i valida la importància de la col·laboració entre universitats, centres de recerca i empreses per respondre als reptes actuals i contribuir al desenvolupament econòmic i tecnològic de Catalunya.
Durant l’any 2024, el Pla de Doctorats Industrials ha publicat un seguit de reportatges amb l’objectiu de posar en valor la recerca aplicada a Catalunya i l’impacte de les aliances entre empreses i universitats en sectors essencials. Aquesta selecció de projectes innovadors, disponible íntegrament al web del Pla DI, posa de manifest la diversitat i la capacitat d’innovació que caracteritzen el programa, subratllant-ne la rellevància estratègica en els àmbits social, acadèmic i econòmic.
Els projectes destacats aborden reptes estratègics en múltiples sectors. En l’àmbit de la computació quàntica, s’ha treballat en el primer ordinador quàntic comercial europeu, mentre que en biotecnologia s’han desenvolupat filtres solars sostenibles per minimitzar l’impacte ambiental. Els reportatges també han donat visibilitat al lideratge femení en STEM a través de projectes de biomedicina i energia. Altres iniciatives inclouen el disseny d’un sistema autònom per a llançaments aeroespacials, la investigació sobre l’impacte cultural de les exposicions a la Fundació Joan Miró, l’aplicació de la intel·ligència artificial a l’emprenedoria mitjançant simuladors, i la creació de bessons digitals per optimitzar les xarxes elèctriques i facilitar la integració de renovables.
En conjunt, aquests exemples reflecteixen el gran potencial del programa. Amb més de 1.000 projectes impulsats al llarg de la seva història, el Pla de Doctorats Industrials enforteix la connexió indispensable entre ciència i empresa, genera talent altament qualificat i contribueix a posicionar Catalunya com un referent en innovació aplicada.
La difusió en plataformes digitals ha estat un eix clau per donar a conèixer
l’activitat del Pla DI. El perfil de LinkedIn s’ha consolidat com el principal canal de comunicació, el qual ha arribat a 5.268 seguidors i ha generat 124.158 impressions i 2.280 interaccions.
Paral·lelament, s’han enviat 4 butlletins a una base de 2.950 subscriptors, que han assolit una excel·lent taxa d’obertura mitjana del 51 %. A la xarxa social X, l’etiqueta #DoctoratsIndustrials s’ha utilitzat 108 vegades en diferents perfils, i el perfil del Departament de Recerca i Universitats a X ha comunicat perioòdicament les principals novetats i fites del Pla, amplificant-ne l’impacte i la visibilitat en l’ecosistema d’innovació.
La fase de la campanya del 2024, que es va tancar el 10 de desembre del 2024, va aconseguir promoure 196 propostes: 141 de la modalitat de cofinançament i 55 de la modalitat d’ajuts específics. D’aquestes propostes, s’han formalitzat 155 sol·licituds i se n’han atorgat 149, 106 de la modalitat de cofinançament i 43 de la modalitat d’ajuts específics. Les resolucions parcials s’han resolt el juny, el juliol i el desembre del 2024, i el febrer del 2025.
Participació de dos entorns acadèmics nous: FUNDACIÓ PRIVADA INSTITUT D’INVESTIGACIÓ ONCOLÒGICA DE VALL-HEBRON (VHIO) – FUNDACIÓ PRIVADA IRIS-CC
«Els doctorats industrials ens permeten accedir a talent especialitzat i transferir coneixement per millorar l’experiència dels nostres usuaris.»
Marc Serra
Director de l’àrea de Machine Learning d’InfoJobs (Adevinta).
«Aquest projecte de doctorat industrial representa una oportunitat única per aplicar conjuntament les dues branques de coneixement en les quals m’he format, dins d’un projecte interdisciplinari amb una gran projecció de futur.»
Judit Lloreda Rodes
Industrial PhD, candidata al Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental
i Universitat de Barcelona.
«Aportem més coneixement a les empreses i compartim aquest coneixement de les universitats a l’empresa i el de l’empresa a les universitats. Ara m’enfronto a un problema d’una manera diferent. I plantejo un projecte també d’una manera diferent».
Elisenda Bou
Cofundadora i directora de tecnologia (CTO) de Vilynx, ara responsable d’Apple Media Knowledge. Ha dirigit quatre doctorats industrials amb Vilynx.
«Una experiència excel·lent que permet una formació de professionals altament qualificats en sectors clau i desenvolupar projectes de recerca aplicada de molt valor afegit.»
Marc Güell
Professor i investigador de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Premi Nacional de Recerca per a Joves Ángela Ruiz Robles 2022.
«Per als grups de recerca, el doctorat industrial és genial per tenir contacte amb les empreses i fer projectes de recerca, i per originar-ne de nous.».
Miguel Ángel González Ballester
Doctor per Oxford, professor ICREA a la UPF i fundador de BCN Medtech, expert en tecnologia mèdica amb més de 400 publicacions i 22 tesis dirigides.
«El doctorat industrial m’ha aportat la satisfacció de saber que els resultats que s’han obtingut tindran una continuïtat i una aplicació pràctica, i que possiblement arribaran a futurs assajos clínics.»
Clàudia Resa
Doctora industrial del projecte entre l’Hospital de Sant Joan de Déu i l’empresa
Gate2Brain sobre recerca en pediatria oncològica.
«La recerca és indispensable per a nosaltres, perquè ens permet desenvolupar productes únics i innovadors que no serien possibles sense aquesta tasca.»
Judit Camargo
Consellera delegada (CEO) de Roka Foradada, premi DeepTech a la innovació tecnològica més disruptiva, i premi Women in Tech Start-Up Award en l’àmbit internacional.
«Honestament, és una de les experiències més transformadores i emocionants que he viscut fins ara.»
Ramon Balcells Vela
Realitzador, docent i doctorand industrial a la Fundació Joan Miró.
«La recerca col·laborativa em proporciona una base essencial per al desenvolupament del meu projecte, connectant-me amb experts en diferents àrees i facilitant la transferència de coneixements.»
Alejandro Sabán
Doctorand industrial a l’empresa GTD, on lidera una investigació pionera en el marc del projecte europeu SALTO.
«Incorporar a l’empresa el tarannà i les bases de la recerca i l’estudi universitaris ens permet alinear-nos amb la realitat que ha de venir.»
Yolanda Castellon
Propietària de l’empresa iGrid T&D, que desenvolupa un projecte per monitorar
i optimitzar xarxes elèctriques en temps real.
A mesura que augmenten els projectes d’àmbits de les ciències socials, les arts i les humanitats, es van incorporant noves tipologies d’entorns empresarials com les fundacions, les associacions, les ONG o les administracions públiques. Malgrat això, la gran majoria d’empreses participants en el Pla DI són pimes com a reflex d’una realitat de país.
Les empreses amb dos i tres projectes, ho solen repetir, de mitjana, al cap de dos anys i mig d’haver començat el primer projecte. A mesura que les empreses acumulen més projectes, van reduint el temps entre els projectes, fent que molts coexisteixin en el temps.
Projectes de doctorat industrial amb una doctoranda, una investigadora i una responsable d’empresa.
Aquest lloc web utilitza cookies per millorar la vostra experiència mentre navegueu. D’aquestes, les cookies que es classifiquen com a necessàries s’emmagatzemen al vostre navegador, ja que són essencials per al funcionament de les funcionalitats bàsiques del lloc web. També fem servir cookies de tercers que ens ajuden a analitzar i entendre com utilitzeu aquest lloc web. Aquestes cookies s’emmagatzemaran al vostre navegador només amb el vostre consentiment. També teniu l’opció de desactivar aquestes cookies. Però desactivar algunes d’aquestes cookies pot afectar la vostra experiència de navegació.
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
rc::a | never | This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks. |
rc::c | session | This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
wpEmojiSettingsSupports | session | WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
yt-player-headers-readable | never | The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience. |
yt-remote-cast-available | session | The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player. |
yt-remote-cast-installed | session | The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
yt-remote-fast-check-period | session | The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos. |
yt-remote-session-app | session | The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player. |
yt-remote-session-name | session | The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY | never | The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_55600303_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit. |
_hjSession_* | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site. |
_hjSessionUser_* | 1 year | Hotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site. |
_hjTLDTest | session | To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
__Host-GAPS | 2 years | This cookie allows the website to identify a user and provide enhanced functionality and personalisation. |
NID | 6 months | Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 6 months | YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
__Secure-ROLLOUT_TOKEN | 6 months | Description is currently not available. |
_hjIncludedInSessionSample_2950888 | 2 minutes | Description is currently not available. |
_hjSession_2950888 | 30 minutes | No description |
_hjSessionUser_2950888 | 1 year | No description |
BROWNIE | session | Description is currently not available. |