Descripció del projecte
La proposta de la investigació se centrarà en l’estudi dels trastorns del neurodesenvolupament en l’etapa escolar, ja que les alteracions cognitives i conductuals que es produeixen durant aquest període podrien tenir un impacte significatiu en el desenvolupament i l’èxit acadèmic a llarg termini. Aquesta problemàtica serà molt rellevant, ja que, quan aquestes funcions psíquiques bàsiques es veuran afectades en la infància i adolescència, podrien generar disfuncions que perduraran en la vida adulta, afectant l’adaptació personal, social i laboral dels individus.
Els trastorns del neurodesenvolupament són un conjunt de condicions que es manifesten durant el desenvolupament i poden impactar en el funcionament personal, social i acadèmic. Entre aquests trastorns, es destacaran el trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH), els trastorns de la comunicació, els trastorns de l’espectre de l’autisme, entre d’altres. Aquests trastorns presentaran una base neurofuncional i podrien estar associats amb altres trastorns disruptius i de control de la conducta.
Un estudi epidemiològic recent ha revelat que una proporció significativa d’alumnes catalans presenten trastorns del neurodesenvolupament, però només una petita part d’aquests trastorns són diagnosticats. Aquesta discrepància entre la prevalença dels trastorns i el seu diagnòstic pot tenir implicacions importants en l’èxit escolar i el desenvolupament dels afectats.
Els objectius principals de la investigació inclouran comparar el rendiment acadèmic i les conductes disruptives entre alumnes amb trastorns del neurodesenvolupament diagnosticats i sense diagnòstic, així com avaluar l’eficàcia de les intervencions terapèutiques en aquest grup d’alumnes. A més, es buscarà descriure la prevalença dels trastorns del neurodesenvolupament en una mostra d’alumnes de Catalunya Central i proposar estratègies d’intervenció personalitzades per als afectats.
La metodologia de la investigació inclourà un procés de cribratge i diagnòstic en alumnes de segon curs d’ESO, seguit d’un pla d’intervenció personalitzat per als afectats. Els resultats d’aquest estudi seran comparats amb els d’una població control per avaluar l’impacte dels trastorns del neurodesenvolupament en el rendiment acadèmic i les conductes disruptives dels alumnes.