Descripció del projecte
Innovamat elabora infraestructures didàctiques que tenen com a objectiu facilitar la implementació de processos d’ensenyament de les matemàtiques en centres d’educació infantil, primària i secundària. Aquestes infraestructures estan basades en principis epistemològics implícits vinculats al currículum vigent, sobre els objectius (competències, sabers i activitats) que es treballen en aquesta àrea, les seves connexions, utilitats i raons de ser. També se sostenen en una infraestructura tecnològica particular que les possibilita al mateix temps que les condiciona o restringeix.
Des de la recerca en didàctica basada en la Teoria Antropològica del Didàctic (TAD), Innovamat es presenta com un objecte d’estudi particularment adient per conèixer millor aspectes clau de l’ecologia didàctica, és a dir, les condicions que faciliten certs tipus de processos didàctics i les restriccions que els limiten i en dificulten el desenvolupament.
Proposem considerar un àmbit matemàtic concret com a cas d’estudi per a aquest projecte de recerca: l’àlgebra elemental en el pas de l’educació primària a la secundària. Aquest àmbit té una llarga trajectòria en la recerca en didàctica i també és un dels més desenvolupats per la TAD des de les primeres investigacions sobre els processos de transposició didàctica als anys 1980. És també un àmbit crític en la formació matemàtica bàsica de l’alumnat per la seva complexitat i importància en etapes posteriors, així com per les dificultats d’aprenentatge que genera.
L’objectiu de la recerca és caracteritzar els fonaments epistemològics de les seqüències d’àlgebra elemental que proposa Innovamat a partir dels models epistemològics de referència proposats per la TAD i associar-los a fenòmens didàctics identificats per la recerca. Les dades recollides per Innovamat en la implementació dels processos didàctics permetran analitzar com es manifesten aquests fenòmens i quines conseqüències tenen en els aprenentatges de l’alumnat. Segons la forma d’aparició d’aquests fenòmens, podrem proposar, des de la recerca, nous desenvolupaments de les seqüències didàctiques i estudiar les condicions necessàries per a la seva implementació.