Descripció del projecte
La revolució energètica és causa de l’electrificació que s’està experimentant en tota mena de sectors, com ho demostra la generació elèctrica, el transport ferroviari o l’automoció on s’ha produït o està succeint un canvi d’ús de fonts d’energia com el carbó, gasoil, gas natural… cap a l’ús d’energia elèctrica i fonts d’energia renovable, i en molts casos aquesta transició ha estat ràpida i absoluta. En aquest sentit, en els últims anys s’ha impulsat l’electrificació del parc mòbil mundial. En un primer terme, aquesta s’ha centrat en la incorporació de paquets de bateries de liti en el vehicle, la qual suposa un repte perquè la seva densitat energètica és molt inferior a la dels combustibles (fòssils) convencionals. A més a més, sorgeix la problemàtica relacionada amb la disponibilitat i congestió de la xarxa elèctrica i el temps necessari per a la càrrega de la bateria. Alhora, a nivell de disseny de vehicle, el pes propi de les bateries de liti és un factor limitant per a certes aplicacions de transport on prima la càrrega útil a transportar. Front aquests problemes, els vehicles elèctrics bastants en cel·la de combustible FCEV esdevenen com una opció viable a mitjà termini.
FICOSA, com a fabricant de components de vehicle i especialment la unitat de negoci d’electromobilitat (E-MOBILITY), centrada en el desenvolupament de solucions per la gestió de bateries de vehicles elèctrics, col·labora amb CITCEA, centre de referència en electrònica de potència a nivell nacional i que té participació en el laboratori CER-H2, en l’impuls i aplicació de fuel-cells per tal d’abordar els problemes esmentats des d’un punt de vista de viabilitat econòmica i d’impacte en els sistemes electrònics i d’electrònica de potència.
El projecte pretén focalitzar-se en quatre punts:
1. Estudi i desenvolupament d’una eina per l’anàlisi de la viabilitat òptima tècnica i econòmicament de la FC en vehicles, tenint en compte les aplicacions de transport i mobilitat, el dimensionament del sistema i densitat energètiques disponibles.
2. Electrònica de potència aplicada a la FC.
3. Control de la FC i de l’electrònica de potència aplicada.
4. Estudi de condicions límit d’operació de la cel·la d’hidrogen, tenint en compte els requeriments de funcionament que els principals fabricants de vehicles tenen pels vehicles actuals i com pot evolucionar segons l’avenç tecnològic.
El projecte tindrà un caire tècnic i experimental, estudiant els sistemes i possibles solucions a nivell de simulació i posteriorment desenvolupar experimentalment a fi d’advertir els problemes esdevinguts en la tècnica quan aquesta es materialitzi.
L’objectiu del projecte és el desenvolupament d’una eina que agilitzi i faciliti el dimensionament i aplicació d’una pila de combustible en un vehicle, considerant les limitacions volumètriques, elèctriques, electròniques i d’operació i tenint en compte la viabilitat tècnica i econòmica. 1.