Descripció del projecte
La Intel·ligència Artificial (IA) pot suposar un canvi de paradigma en els mitjans de comunicació. Amb tot, diversos informes del sector posen de manifest que la seva introducció encara no és estratègica ni planificada.
Segons l’informe de Reuters Institutte de 2022, “Periodismo, medios y tecnología: tendecias y predicciones para 2023”, només un 28% dels 303 mitjans analitzats en 52 països diferents fan un ús diari o freqüent dels recursos de la intel·ligència artificial. D’altra banda, segons el World Press Trends Outlook Survey 2023-24, si bé el 46% de mitjans de premsa analitzats assumeix que ha introduït la IA generativa en la seva activitat de treball, només el 28,4% ho fa a partir d’una planificació estratègica per part de la companyia. És a dir, el 71,6% utilitza eines d’IA sense haver-ho plantejat de manera estratègica per part de l’empresa. Aquestes dades posen de manifest la necessitat de nous estudis que ens ajudin a comprendre millor el fenòmen i aportin claus per poder avançar en la introducció estratègica d’unes tecnologies que afecten les rutines de producció, l’ètica professional i el model de negoci dels mitjans.
L’objectiu d’aquesta recerca és analitzar els riscos, però també les oportunitats que la IA, una tecnologia disruptiva, pot suposar pel periodisme i pels mitjans de comunicació, especialment en la comunicació de proximitat. A través de l’anàlisi comparada, a partir de l’estudi de cas múltiple, de la implementació de la IA en mitjans regionals i de proximitat de l’Estat espanyol, es vol posar el focus en la incorporació d’aquesta tecnologia en els mitjans de proximitat com els del grup EL 9 NOU.
En un context de saturació informativa i de fake news, la recerca plantejada ha d’aportar claus perquè aquests mitjans de proximitat puguin planificar estratègicament la incorporació de la intel·ligència artifical generativa en les seves rutines de producció i model de negoci, amb transparència i coherència amb el codi deontològic de la professió periodística.