Descripció del projecte

L’alzina surera (Quercus suber L.) és una espècie de gran valor industrial per a la producció de taps de suro per a ampolles de vi i cava. Tanmateix, la presència del compost 2,4,6-tricloroanisol (TCA), produït per microorganismes presents al suro, genera un dels “off-flavors” més perjudicials que afecta negativament la qualitat del vi. De fet, la presència del TCA al suro comporta pèrdues importants per a la industria del vi. Entendre els mecanismes que generen aquest compost és fonamental per a desenvolupar suros lliures d’aquest contaminant. En el marc dels projectes Cork2Wine i GRAPERTE, amb la coordinació de l’empresa surera Francisco Oller SA, s’han realitzat estudis per entendre els mecanismes que provoquen la formació del TCA i compostos similars. En el marc d’aquests projectes, les investigacions recents realitzades en el grup del Dr. Caparrós-Ruiz (CRAG) han identificat possibles vies metabòliques implicades en la biosíntesi d’aquests compostos. Aquest coneixement ha permès obrir la porta a solucions biotecnològiques per a l’eliminació d’aquests compostos que siguin menys agressives que les actuals i que no alterin les propietats del suro (https://www.youtube.com/watch?v=VRx76QfK2Y4)

Per aquest motiu, la proposta de recerca actual se centra en la identificació d’enzims que participin en la ruta de síntesi del TCA i compostos similars. En el marc d’aquest projecte s’utilitzaran eines de biologia molecular i d’anàlisi computacional. A més a més, aquest doctorat industrial s’emmarca en les línies globals de recerca actuals d’Oller i del grup del CRAG, que tenen com a objectiu entendre la funció estructural dels diferents compostos i polímers presents al suro.

En definitiva, la identificació d’aquests enzims relacionats amb el TCA, i compostos similars, podria representar l’obtenció del coneixement necessari que es requereix per a emprendre una solució innovadora de caràcter biotecnològic d’eliminació del TCA, que sigui més respectuosa amb les propietats naturals del suro que els mètodes industrials utilitzats actualment.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat