Descripció del projecte
Introducció:
Les tècniques contemplatives, especialment el mindfulness, han demostrat ser efectives en la reducció de l’ansietat i la millora del benestar emocional. L’ús de realitat virtual (RV) com a suport pot amplificar aquests efectes oferint entorns immersius que milloren la concentració i la regulació emocional. Aquesta combinació podria representar una alternativa terapèutica innovadora en l’abordatge preventiu de l’ansietat en l’atenció primària.
Objectius:
L’objectiu general és avaluar l’impacte de les tècniques contemplatives, amb i sense realitat virtual, sobre la funció neuropsicològica i la simptomatologia ansiosa en pacients d’atenció primària, amb l’objectiu de reduir la sobremedicalització.
Els objectius específics són:
(1) analitzar l’impacte del mindfulness sobre l’atenció, la memòria i la flexibilitat cognitiva;
(2) comparar l’eficàcia entre el mindfulness tradicional i el mindfulness assistit amb RV en la reducció de l’ansietat;
(3) avaluar la capacitat de prevenir la prescripció d’ansiolítics en fases inicials d’ansietat; i
(4) implementar i avaluar un programa psicoeducatiu homologat pel Departament de Salut de Catalunya.
Metodologia:
Es realitzarà un assaig controlat aleatoritzat amb 96 participants distribuïts en 12 grups (sis amb intervenció amb RV i sis sense RV). Els participants seran derivats a grups psicoeducatius gestionats pels Referents de Benestar Emocional en Centres d’Atenció Primària. La recollida de dades inclourà mesures de funció neuropsicològica (atenció, memòria i flexibilitat cognitiva), ansietat percebuda, qualitat del son i benestar emocional, utilitzant instruments validats. L’anàlisi estadística es realitzarà amb SPSS v.18.
Resultats esperats:
S’espera que la pràctica de mindfulness assistida per realitat virtual produeixi millores superiors en la funció neuropsicològica i en la reducció de la simptomatologia ansiosa respecte a la intervenció tradicional. També es preveu una disminució en la necessitat de prescripció d’ansiolítics entre els participants que rebin les intervencions.
Conclusions:
Aquest estudi té el potencial de validar l’ús combinat de tècniques contemplatives i tecnologia immersiva com una eina accessible i efectiva per a la gestió preventiva de l’ansietat en atenció primària, contribuint a la reducció de la sobremedicalització i millorant el benestar emocional en la població general.
Paraules clau: Mindfulness, Realitat Virtual, Funció Neuropsicològica, Ansietat, Salut Mental, Tècniques Contemplatives, Atenció Primària.