Descripció del projecte

L’ensenyament de les matemàtiques a l’educació primària i secundària viu un canvi de paradigma impulsat pel nou currículum competencial, la introducció de situacions d’aprenentatge i l’aparició de programes i plataformes que promouen enfocaments més investigatius. En aquest context, la teoria antropològica del didàctic (TAD) i, en particular, els recorreguts d’estudi i investigació (REI), ofereixen un marc sòlid per transitar d’un model centrat en la transmissió de sabers cap a un orientat al qüestionament i la indagació. Tot i que els primers REI es van desenvolupar en contextos universitaris o molt controlats, la necessitat actual és estudiar com transferir-los amb èxit a les aules de primària i secundària, en condicions reals de centre i amb docents no investigadors.

En els darrers anys, projectes com LABINQUIRY i diverses tesis doctorals han permès avançar en aquesta transferència, implementant REI en temàtiques diverses i analitzant els fenòmens didàctics que emergeixen en contextos escolars ordinaris. Aquestes experiències han evidenciat l’impacte de factors institucionals, curriculars i organitzatius, així com la necessitat de desenvolupar noves eines i infraestructures que facilitin l’observació de la pràctica d’aula, el codisseny de propostes didàctiques i la formació conjunta entre docents i investigadors. En paral·lel, programes com Florence, impulsats pel Departament d’Educació i Formació Professional, han començat a generar condicions favorables per a la col·laboració en xarxa i la renovació pedagògica.

El projecte proposat s’inscriu en aquesta línia i busca aprofundir en les condicions que afavoreixen o dificulten la transferència del nou paradigma didàctic, tot connectant recerca, pràctica i observació sistemàtica de l’aula. Mitjançant la metodologia d’enginyeria didàctica, es preveu treballar amb centres del programa Florence, analitzar-ne les condicions institucionals, col·laborar en la formació dels referents i codissenyar, implementar i estudiar propostes basades en REI. La recerca inclourà també l’activitat docent del mateix investigador o investigadora i posarà especial atenció al desenvolupament d’eines d’observació i d’avaluació que permetin analitzar in vivo i a posteriori les implementacions i retroalimentar el cicle de disseny didàctic.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat