Descripció del projecte

Les infraestructures de transport compten amb una àmplia extensió de terreny als seus voltants dins de l’àrea d’espai públic que compleix diferents funcions, fonamentalment relacionades amb la seguretat viària. En els últims anys, aquestes àrees s’han dissenyat per complir altres funcions com poden ser proveir hàbitats per a la biodiversitat, generar energia per contribuir en la mitigació del canvi climàtic (mitjançant la producció de biofuels o la instal·lació de plaques solars) o per adaptar les infraestructures enfront dels riscos climàtics, millorant la seva resiliència.

Aquestes àrees inclouen hàbitats naturals que es poden planificar estratègicament per convertir-se en elements crucials de la Infraestructura Verda, proporcionant beneficis addicionals a la biodiversitat, la infraestructura i la societat. Un bon exemple pot ser la implementació de Solucions basades en la Natura (SbN) que, en entorns urbans, han demostrat beneficiar la salut pública i alleujar els efectes del canvi climàtic, però que estan força inexplorats en xarxes de transport i zones rurals on podrien millorar els serveis ecosistèmics i contribuir a la mitigació i adaptació del canvi climàtic, augmentant la resiliència de les infraestructures als riscos relacionats amb el clima.

Per altra banda, el sector del transport es troba immers en una transformació digital, amb la digitalització de la infraestructura, l’aplicació de tècniques de Building Information Modelling (BIM) i la creació de Digital Twins (DT). Això ofereix una gran oportunitat per millorar la recollida de dades sobre les variables ambientals i climàtiques en els seus voltants, permetent realitzar un diagnòstic més exacte de les necessitats i possibilitats existents, així com una millor avaluació de les solucions implementades.

Els beneficis que les diferents opcions de disseny i maneig d’aquestes àrees poden proveir està influenciat per les característiques ecològiques del paisatge en el qual es troben les infraestructures i els riscos climàtics que enfronten. No obstant això, no existeixen eines que permetin avaluar de manera conjunta aquests dos conjunts de variables, per identificar i prioritzar les alternatives existents, maximitzant els beneficis per a la biodiversitat, la pròpia infraestructura i contribuint a millorar els serveis ecosistèmics.

L’objectiu d’aquesta investigació és desenvolupar un sistema de suport a la decisió per identificar i prioritzar alternatives de disseny i gestió dels hàbitats relacionats amb les infraestructures de transport considerant variables ecològiques i climàtiques a nivell paisatgístic i local. Aquesta eina haurà de permetre als actors implicats en el disseny i la gestió de les infraestructures prendre decisions sobre la base de criteris científics per maximitzar els beneficis per a la conservació de la biodiversitat i la resiliència de les infraestructures.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat