Descripció del projecte
El suïcidi constitueix una de les principals causes de mort entre adolescents a escala mundial i és un problema creixent de salut pública.
Les dades disponibles alerten d’un augment preocupant de les conductes suïcides en aquesta franja d’edat, fet que subratlla la necessitat urgent d’estratègies de prevenció efectives, especialment en els contextos escolars i comunitari.
En aquest marc, la prevenció primària universal emergeix com una estratègia clau. Aquest enfocament se centra en la promoció de la salut mental i la prevenció de conductes de risc abans que apareguin símptomes o factors desencadenants, adreçant-se a tota la població adolescent sense necessitat de selecció prèvia. La prevenció universal permet actuar de manera proactiva, promovent factors protectors (resiliència, cerca d’ajuda, suport social) i reduint els factors de risc associats al suïcidi. A més, evita l’estigmatització que pot generar-se en programes adreçats només a adolescents ja identificats com a vulnerables.
Dins de l’estratègia de prevenció primària, l’àmbit comunitari té un paper fonamental. La comunitat –escoles, famílies, serveis de salut, organitzacions juvenils– constitueix l’entorn natural de socialització de l’adolescent i ofereix oportunitats úniques per a intervenir de manera integrada, sostenible i culturalment adaptada. A més, la implicació d’agents comunitaris (professors, monitors, personal de salut, treballadors socials, etc.) com a “gatekeepers” facilita la detecció precoç de situacions de risc i la derivació adequada als serveis especialitzats.
Malgrat aquest potencial, a Catalunya i a Espanya les iniciatives comunitàries de prevenció del suïcidi adreçades a adolescents encara són escasses i poc sistematitzades, amb una cobertura territorial limitada i una avaluació desigual. D’altra banda, l’evidència científica internacional mostra una gran heterogeneïtat en el disseny i la implementació d’aquestes intervencions, fet que dificulta la transferència i la consolidació de pràctiques basades en l’evidència.
Davant d’aquesta realitat, el projecte de tesi que es proposa busca contribuir a omplir aquest buit mitjançant una aproximació rigorosa i aplicada: en primer lloc identificant i analitzant l’evidència disponible, revisant els programes existents al territori, i posteriorment, desenvolupant una intervenció psicoeducativa d’àmbit comunitari centrada en la prevenció primària universal del suïcidi en adolescents. Aquesta tesi aspira així a generar coneixement útil i transferible que contribueixi a reforçar la salut mental dels adolescents des d’una perspectiva comunitària, preventiva i inclusiva.
Objectius
1. Identificar i descriure l’evidència científica existent, a nivell nacional i internacional, sobre intervencions psicoeducatives comunitàries en la prevenció del suïcidi adolescent.
2. Identificar i analitzar plans d’actuació i programes existents a Espanya en aquest àmbit.
3. Dur a terme una revisió sistemàtica sobre l’eficàcia d’aquestes intervencions aplicades en contextos de prevenció primària universal.
4. Dissenyar, implementar i avaluar una intervenció psicoeducativa comunitària dirigida a adolescents no seleccionats.
5. Dur a terme un estudi qualitatiu per explorar les percepcions i barreres en la implementació d’aquestes intervencions.
Metodologia
– Objectius 1 i 2: Realització de quatre revisions d’abast (scoping reviews) per categoritzar l’evidència disponible segons el tipus d’intervenció i revisió documental dels programes existents a Espanya a través de fonts institucionals.
– Objectiu 3: Revisió sistemàtica (i metanàlisi si és possible) de l’eficàcia de les intervencions de prevenció primària.
– Objectiu 4: Desenvolupament d’un estudi d’intervenció amb disseny stepped-wedge, avaluant l’impacte sobre la prevalença d’ideació suïcida, la cerca d’ajuda, el coneixement en salut mental i el benestar psicològic.
– Objectiu 5: Estudi qualitatiu amb adolescents i professionals comunitaris.
Impacte esperat
Aquest projecte generarà coneixement científic i pràctic que contribuirà a millorar l’efectivitat de les polítiques públiques i les intervencions comunitàries de prevenció del suïcidi en adolescents. A més, el disseny d’un programa pilot adaptat al context català podrà ser transferible a altres regions i àmbits.