Descripció del projecte

El sistema sanitari actual està enfocat a garantir l’activitat terapèutica, i relega a un segon pla l’educació del pacient per a la prevenció de les malalties. Contràriament, trobem que estar àmpliament descrita la necessitat de disposar de programes educatius a individus que pateixen patologies cròniques i que aquest ensenyament aconsegueix disminuir riscos i preservar la qualitat de vida relacionada amb la salut. En l’àmbit de les cures de ferides complexes de les extremitats inferiors igualment trobem evidències que demostren que portar a terme programes educatius representen un punt d’inflexió tant en el tractament com en la prevenció de ferides a posteriori. Estudis publicats referent a ferides d’etiologia venosa demostren que després de realitzar una intervenció educativa, el grup control presenta una taxa de recurrència superior al grup intervenció. Les infermeres desenvolupen un paper cabdal en l’atenció i la comunicació amb el pacient. En el cas de les Unitats Clíniques de Ferides, infermeria resulta clau per a la implementació de programes educatius amb l’objectiu d’evitar i/o corregir factors de risc en pacients que han sofert ferides complexes a les extremitats inferiors.
L’objectiu del projecte és dissenyar i implementar un programa educatiu orientat a canviar l’actitud dels pacients respecte la seva autocura. Es recollirà la informació per poder fer el programa educatiu; també es determinarà els coneixements que tenen de la seva autocora. Es valorarà la qualitat de vida dels participants, així mateix es validarà una escala de qualitat de vida per poder-la utilitzar.
L’estudi prospectiu abans-després es portarà a terme a la Unitat Clínica de Ferides de la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic. La recollida de dades es farà amb un qüestionari adhoc coincidint en el moment de la cura. Aquestes dades seran emmagatzemades en una base de dades creada específicament per l’estudi. L’anàlisi estadístic es realitzarà amb el programari Stata i Epiinfo, IBM® SPSS® Statistics versió 21 així com amb el suport del servei d’epidemiologia.
El fet de portar a terme un programa educatiu directament amb els pacients, fa que els resultats de l’activitat incideixin directament en ells i en la seva quotidianitat, augmentant els coneixements en referencia als problemes que les seves ferides o les patologies associades a elles els comporten.
Empoderar als pacients dotant-los d’aquestes eines vol dir tornar-los més autònoms, més capaços per a poder realitzar preses de decisions fonamentades en coneixements adquirits durant el projecte.
Una vegada realitzat l’estudi es farà la lectura de la tesi vinculada a aquest projecte; també se’n farà difusió a través d’articles científics publicats en revistes de l’àmbit i també comunicacions a congressos i jornades.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat