Descripció del projecte

El risc de patir càncer de pulmó està incrementat en pacients amb malalties respiratòries cròniques com fibrosi pulmonar, asma, malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC) o bronquiolitis. Diversos factors etiològics contribueixen al desenvolupament d’un càncer de pulmó, entre els quals patir inflamació crònica que pot agumentar fins a set vegades el risc de carcinogènesi pulmonar. A més, els pacients que presenten una patologia pulmonar crònica previa, tenen tumors més agressius i el tractament és més complex, limitant l’ús d’immunoterapia.

El projecte de recerca es centrarà en l’estudi de com el microambient pulmonar pot tenir un efecte en la carcinogenesis i en la funció de les cèl·lules tumorals. L’objectiu serà estudiar els canvis transcriptomics i epigenetics que es produeixen en els tumors pulmonars que augmenten la seva agressivitat; a més, també volem caracteritzar les possibles mutacions en aquests tumors, comparats amb pacients sense altres patologies pulmonars.

Per realitzar aquest projecte usarem tècniques in vitro, in vivo i ex vivo. Treballarem en cultius cel·lulars per comprendre millor la regulació de diverses vies moleculars i cel·lulars, usarem avançades tecnologies genòmiques i moleculars en restes de biopsies tumorals que ens permetran carecteritzar una cohort de pacients amb fibrosis pulmonar i càncer de pulmó i comparar-la amb pacients amb càncer i sense fibrosis. A més, determinarem marcadores moleculars especifics per immunoteràpia en aquests dos grups de pacients. A més, tenim la capacitat i coneixement per usar models animals pre-clinics de fibrosis pulmonar i càncer que ens permetrien provar certs fàrmacs in vivo en cas que fos d’interés pel desenvolupament del projecte.

El nostre propòsit és que el coneixement d’aquest projecte contribueixi al disseny d’una nova estratègia terapèutica per a aquest subgrup de pacients. Esperem que els nostres descobriments permetin un ús més racional i eficaç de la immunoteràpia, cosa que redundarà en una millora dels tractaments i cures sanitàries d’aquest tipus de pacients oncològics.

El nostre equip està compost per metges oncòlegs, pneumòlegs, investigadors biomèdics, i bioinformàtics que uniran esforços per abordar aquests problemes.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat