Descripció del projecte
1. Contextualització de l’anàlisi desenvolupada
1.1 Context Econòmic
La present Tesi Doctoral es desenvolupa com un projecte de R+D Recerca i desenvolupament de l’empresa en el marc de la Iniciativa Estratègica de Compra d’Innovació de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE), identificat com a expedient CPP001/23, Compra Pública Precomercial, exposat públicament en la Plataforma de Contractació del Sector Públic.
L’empresa es dedica a serveis professionals, que opera en consultoria estratègica, ciberseguretat i formació. És dirigida per un equip experimentat de consultors líders i experts en diferents matèries relatives a tecnologies, ciberseguretat, innovació disruptiva, gestió d’empresa i lideratge.
INCIBE és una societat mercantil estatal dependent del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital a través de la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial. Com a centre d’excel·lència té com a missió:
• Millorar la ciberseguretat i la confiança digital de ciutadans, menors i empreses privades.
• Potenciar la indústria espanyola de ciberseguretat.
• Promocionar i Impulsar la R+D espanyola en ciberseguretat a través de la CPI Compra Pública d’Innovació.
• Identificar, generar, atreure i desenvolupar professionals del sector de ciberseguretat.
INCIBE és l’organisme encarregat de gestionar les inversions en ciberseguretat del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència – Finançat per la Unió Europea Next Generation EU (d’ara endavant PRTR) a través del Component 151, Inversió 7: “Ciberseguretat: Enfortiment de les capacitats de ciutadans, pimes i professionals; i Impuls de l’ecosistema del sector”. En aquest pla, s’identifica a INCIBE com l’entitat executora dels fons europeus destinats a aquest apartat del PRTR i concretament d’executar les inversions descrites a través de la Compra Pública d’Innovació.
Aquest organisme coordina actuacions i esforços amb la resta dels organismes públics i privats, nacionals i internacionals, que treballen en aquesta matèria. A nivell nacional és un actor clau competent en el marc de ciberseguretat nacional recollit en l’Estratègia Nacional de Ciberseguretat, destacant la seva col·laboració activa amb el Centre Nacional de Protecció d’Infraestructures i Ciberseguretat (CNPIC) i amb les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat en la protecció de les infraestructures i en la lluita contra la ciberdelinqüència respectivament.
1.2 Context en Defensa Internacional i Ciberseguretat Global
En un context internacional, la digitalització aporta beneficis econòmics i socials, però els riscos poden contrarestar aquests beneficis. Assegurar el ciberespai a través d’activitats de capacitació en ciberseguretat és clau, ja que contribueix a reduir problemes com la bretxa digital i els ciber-riscos.
Al març de 2021, els ministres de la UE van adoptar el “Projecte de Conclusions del Consell sobre l’Estratègia de Ciberseguretat de la UE per a la Dècada Digital”, que havien presentat la Comissió Europea i l’Alt Representant de la UE per a Afers exteriors i Política de Seguretat el 16 de desembre de 2020. En les conclusions s’assenyala que la ciberseguretat és essencial per a construir una Europa resilient, ecològica i digital, i es fixa com a objectiu clau aconseguir l’autonomia estratègica, preservant al mateix temps una economia oberta. Per a això és necessari augmentar la capacitat d’adoptar decisions autònomes en l’àmbit de la ciberseguretat amb l’objectiu de reforçar el lideratge digital i les capacitats estratègiques de la Unió Europea.