Descripció del projecte

ANTECEDENTS: Els infants amb trastorns del neurodesenvolupament, com el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), el Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH) i el Trastorn del Desenvolupament de la Coordinació (TDC), sovint presenten dificultats en el desenvolupament motor i en el processament sensorial, entre d’altres. Aquestes limitacions repercuteixen en la seva qualitat de vida i en la de les seves famílies, ja que interfereixen en activitats quotidianes com el joc o l’aprenentatge.

L’evidència científica disponible apunta a una relació entre el moviment i el desenvolupament neuronal dels infants. En aquest sentit, la detecció precoç de les alteracions motrius i sensorials és essencial per promoure un desenvolupament neuromotriu i global saludable.

Tot i els avenços recents en els criteris diagnòstics dels trastorns del neurodesenvolupament, encara és necessari aprofundir en la identificació dels factors que poden condicionar-ne l’evolució durant les primeres etapes de vida. Alguns d’aquests factors, com les dificultats motrius i sensorials, s’han associat de manera consistent amb aquests trastorns, però la seva relació recíproca continua poc estudiada.

La recerca disponible sobre processament sensorial i habilitats motores en infants amb TEA, TDAH i TDC és encara limitada. Tot i així, els estudis existents apunten a la presència de desafiaments comuns, com un processament sensorial atípic i dificultats en la planificació i execució motora. Malgrat això, són escasses les propostes d’intervenció terapèutica que abordin de manera integrada ambdues dimensions.

Finalment, la literatura suggereix que els programes d’exercici orientats a millorar la funció corporal, la percepció de l’esquema corporal, la integració sensorial i la psicomotricitat poden tenir un impacte positiu en el desenvolupament d’aquests infants. Aquesta evidència reforça la necessitat de dissenyar i avaluar noves estratègies d’intervenció que integrin els components motors i sensorials des d’una perspectiva global del desenvolupament.

OBJECTIUS I HIPÒTESIS:
Objectiu 1: Avaluar l’associació entre les habilitats motores i el processament sensorial en infants d’entre 4 i 11 anys amb neurodesenvolupament típic i atípic (TEA, TDAH i TDC) per identificar perfils diferencials i factors de risc en el desenvolupament neuromotriu.

Hipòtesi 1: Un processament sensorial més atípic s’associa a pitjor rendiment motor, i aquesta associació és més intensa en els infants amb TEA, TDAH o TDC que en els controls.

Objectiu 2: Avaluar la viabilitat i l’efectivitat d’una intervenció terapèutica de fisioteràpia, dissenyada segons els perfils motors i sensorials, en infants amb TEA, TDAH i TDC, amb especial atenció a la qualitat de vida i a la participació en activitats quotidianes.

Hipòtesi 2: El programa d’intervenció terapèutica plantejada presenta una viabilitat adequada amb efectivitat sobre les habilitats motores, el processament sensorial, la qualitat de vida i la participació dels infants amb desenvolupament atípic.

METODOLOGIA: Es plantegen diversos estudis dins d’aquesta tesi doctoral:

Un primer estudi observacional transversal de casos i controls. Aquest estudi donarà resposta a l’objectiu 1. La mostra inclourà infants d’entre 4 i 11 anys amb neurodesenvolupament típic (controls) i infants amb TEA, TDAH i TDC (casos). El reclutament de la mostra es realitzarà en la Fundació Oreig (Fundació Privada sense ànim de lucre que inclou el CDIAP Baix Empordà i la UAE Oreig (Unitat d’Atenció Especialitzada Oreig) la qual és un centre psicopedagògic amb un equip de professionals interdisciplinari. Es recolliran dades a partir de dues eines validades: la Bateria d’Avaluació del Moviment per a Infants-2 per mesurar les habilitats motores, i l’escala Sensory Profile-2 per avaluar el processament sensorial.

Un segon estudi pilot de viabilitat per a la implementació d’una intervenció terapèutica dirigida a la població mostra (casos) de l’estudi observacional. Aquest estudi donarà resposta a l’objectiu 2. La intervenció es dissenyarà tenint en compte els diferents perfils sensorials i analitzarà diverses variables, com ara la qualitat de vida, el processament sensorial, les habilitats motores, i la participació en les activitats de la vida diària.

ASPECTES ÈTICS: L’estudi 1 presenta el dictamen favorable del Comitè d’Ètica de Recerca (CER) de la UVic-UCC (Codi intern: 327/2024).
Pel desenvolupament dels estudis 2, es procedirà a demanar el dictamen favorable del Comitè d’Ètica corresponent.

DISCUSSIÓ: Aquest projecte oferirà una visió integrada de com es relacionen les dificultats motores i sensorials en infants amb alteracions del neurodesenvolupament (TEA, TDAH, TDC). Els resultats podran orientar els professionals de la salut, especialment fisioterapeutes, en el disseny d’intervencions personalitzades. A més, contribuirà a la detecció precoç i a la prevenció de problemes secundaris, promovent la inclusió social i educativa dels infants, i oferirà un marc sòlid per a futures investigacions en fisioteràpia pediàtrica i neurodesenvolupament.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat