Descripció del projecte
L’objectiu de la recerca és analitzar com es posa en pràctica el Programme d’Amélioration de la Qualité, de l’Equité et de la Transparence, Secteur Education Formation (PAQUET-EF) en alguna de les zones on l’entitat Educació Solidària desplega la seva activitat al Senegal. El PAQUET-EF intenta millorar l’eficàcia interna i externa del sistema educatiu, generar una oferta formativa que sigui suficient i s’adapti a la demanda, i millorar la governança del sistema a base de sistematitzar els contractes entre el govern, els governs locals, el sector privat i les universitats. Aquestes mesures s’inscriuen en una llarga tradició de programes amb què les autoritats senegaleses aspiren a assolir tant els Objectius de l’Educació per a tothom com l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4- Educació (ODS4).
Aquesta recerca es durà a terme en el context del Doctorat en Sociologia (UAB). La pregunta de recerca haurà d’inspirar-se en conceptes d’aquesta disciplina per tal de valorar la coherència i l’abast teòric del marc lògic del PAQUET-EF. A més de les relacions entre els objectius generals i intermedis, la cohèrencia es valorarà segons la capacitat de transformar aquests objectius en registres d’evidència qualitativa. A més, per considerar l’abast teòric caldrà observar fins a quin punt el programa té en compte els conceptes de les tradicions de recerca més rellevants, particularment la sociologia de l’educació.
La recerca acadèmica i els principals programes de desenvolupament internacional han generat força controvèrsies sobre la contribució de la teoria del capital humà a objectius com l’ODS-4. La sociologia de l’educació s’inspira en moltes d’aquestes qüestions. Per tant, la tesi haurà de tenir-les en compte a l’hora de valorar la coherència i l’abast teòric del PAQUET-EF. Es tracta de veure empíricament si les hipòtesi inspirades en aquestes teories ajuden a entedre les troballes d’un seguit d’observacions i entrevistes realitzades en escoles del país. Alhora, es tracta de veure si aquesta evidència empírica dona suport o posa en dubte algunes d’aquestes hipòtesis.
L’anàlisi se centrarà principalment en les desigualtats educatives que divideixen la població jove, concretament en els últims anys d’educació obligatòria i/o els estudis pre-universitaris. Per tal que l’estudi sigui el més significatiu possible, serà necessari que el doctorand/a es focalitzi en una de les zones on l’entitat treballa: zona de Pikine (als afores de Dakar), zona rural de Niombató o la zona de la Baixa Casamance.
Així doncs, el doctorand/a haurà de fer entrevistes exploratòries, disenyar una mostra d’estudiants que caldrà entrevistar, dur a terme aquestes entrevistes en diversos moments, analitzar-les d’acord amb els procediments de l’anàlisi de contingut, i finalment redactar un informe de recerca. Aquest informe serà el nucli de la tesi doctoral.
Al Senegal, Educació Solidària ha col·laborat amb l’Association éducation Solidaire al llarg dels anys. Aquesta entitat donarà suport a l’estudiant pel que fa a donar-li dades d’interès i a facilitar-li l’accés al treball de camp.
Per tal d’encaixar amb les necessitats de les dues entitats, a més d’un informe de recerca, la tesi doctoral també inclourà un informe executiu que faci recomanacions específiques per millorar la tasca de l’entitat Educació Solidària sobre el terreny. Els resultats de l’anàlisi qualitativa de les dades serviran per argumentar els punts forts d’aquestes recomanacions i assenyalar els reptes que puguin assolir.
Tant Educació Solidària com Association éducation Solidaire són organitzacions no governamentals i entitats sense ànim de lucre que treballen en le sector de l’educació i el desenvolupament internacional. La seva activitat s’adreça a garantir el dret de l’educació i a potenciar les capacitats bàsiques de l’alumnat, el professorat i les famílies que participen a les escoles on aquestes entitats intervenen. En darrera instància, intenten que tothom disposi d’oportunitats per dur una vida autònoma i valuosa.
Per tant, aquest doctorat industrial obre una via de col·laboració entre la universitat i la cooperació internacional a partir d’entitats del sector amb una gran experìència en el terreny. D’aquesta manera, serà possible realitzar una tesi doctoral en un entorn d’exclusió social amb un alt interès d’estudi.