Descripció del projecte

Aquest projecte té un caràcter orientat i s’emmarca en el repte de Món digital, Indústria, Espai i Defensa definit a l’Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació 2021-2027, que correspon al quart bloc del segon pilar de l’Horizon Europe Strategic Plan 2021-2024, definit per afavorir la conversió dels resultats de la recerca en accions que millorin la vida quotidiana de la ciutadania davant de diferents reptes mundials. El projecte parteix de la necessitat que tenen escoles i instituts de disposar d’eines que permetin dur a terme intervencions de manera autònoma i preventiva. L’objectiu general és promoure l’avaluació sistemàtica del benestar subjectiu, de la salut mental i de la prevalença de diferents formes de violència que tenen lloc en el context escolar entre estudiants de 9 a 16 anys (final de l’educació primària i secundària obligatòria), a partir del seguiment de l’evolució d’aquestes variables mitjançant el desenvolupament i la validació d’un Sistema de Monitorització del Benestar (SMB).

Per altra banda, disposar a partir d’aquesta avaluació sistemàtica, de dades longitudinals que permetin comprendre com diferents indicadors de victimització, indicadors psicosocials com el comportament prosocial la compassió disposicional entre d’altres i indicadors de salut mental influeixen prospectivament en el Benestar Subjectiu dels estudiants. L’SMB es basa en una plataforma d’enquestes via web que serà adaptada per avaluar el nivell de benestar subjectiu i de salut mental i la prevalença de diferents formes de violència als centres educatius, possibilitant els centres de disposar d’informes de resultats de forma instantània, afavorint això la presa de decisions.

Concretament, el projecte donarà lloc el Sistema de Monitorització del Benestar (SMB) que permetrà als centres educatius disposar de dades de manera sistemàtica i en temps real sobre diferents indicadors vinculats al benestar subjectiu en general, al benestar escolar en particular, la salut mental i la prevalença de diferents formes de violència escolar.

METODOLOGIA

El projecte s’ha dissenyat des d’un plantejament de recerca aplicada, la qual cosa permetrà recollir una quantitat important de dades molt útils per avançar en el coneixement actual, però també necessàries per desenvolupar el producte tecnològic proposat. Es farà servir un disseny transversal, longitudinal i no probabilístic, amb recollida de dades en 3 moments temporals (mitjans 2023, finals 2023 i mitjans 2024).

Es farà sobre una mostra estimada de 720 estudiants de 9 a 16 anys (2.160 mesures) pertanyents a 5 centres educatius públics d’educació primària i 4 instituts públics d’educació secundària de la població de Lloret de Mar. Els instruments que es faran servir són indicadors de benestar subjectiu (p.e. Children’s Worlds Subjective Well-Being Satisfaction Scale, escala de satisfacció amb la vida considerada globalment), de benestar escolar (p.e. satisfacció amb la vida d’estudiant), de salut mental (p.e. Kidscreen) i de prevalença de diferents formes de violència escolar (indicadors de prevalença de diferents formes de violència escolar com bullying, ciberbullying, assetjament sexual i LGTBIfòbia, i altres indicadors, com a compassió disposicional, comportament prosocial cap a les víctimes, simpatia cap a les víctimes, autoconsciència i expressió emocional). Les tècniques estadístiques que s’empraran són l’anàlisi factorial confirmatòria (AFC), els models (multi-grup) d’equacions estructurals (SEM) i els models cross-lagged per a SEM per a les dades quantitatives longitudinals i anàlisi descriptives per a les dades de satisfacció de l’usuari/ària (SPSS, AMOS i STATA).

IMPACTE

Aquest projecte pretén contribuir mitjançant el desenvolupament de l’SMB a la prevenció de diverses formes de violència escolar, la promoció del benestar subjectiu i de la salut mental. Tenir indicadors a les escoles que permetin categoritzar el nivell de risc serà fonamental perquè les direccions dels centres i altres instàncies puguin prendre decisions que permetin reduir el risc i promoure la prevenció, tenint a més un diagnòstic definit considerant diferents nivells: Nivell de aula, nivell d’escola, nivell de província etc. L’SMB dotarà els equips directius i docents d’eines per a una presa de decisions basada en evidència científica. Específicament, una eina per detectar i identificar factors de risc i de protecció en relació amb el benestar subjectiu i la salut mental, i la presència o absència de diferents formes de violència escolar a l’alumnat. De manera indirecta, s’espera que aquestes eines i estratègies també contribueixin a millorar les relacions interpersonals entre els docents/equips directius i l’alumnat, i millorar el clima de les escoles.



MÉS INFORMACIÓ

Si t’interessa l’oferta, omple el pdf amb les teves dades i envia´l a doctorats.industrials.recerca@gencat.cat